حتما براتون پیش اومده واژه یا عبارتی رو در گوگل جستجو کنین و مشاهده کنیند که در فهرست نتایج جستجو لینک هایی وجود داره درست شبیه بقیه آدرس ها با این تفاوت که کنارشون (سمت چپ) یه آیکن کوچولو معمولا به رنگ سبز هست که روش نوشته Ad.این علامت Ad در گوگل مخفف کلمه ی Advertise به معنی تبلیغاته.این لینک های تبلیغاتی در بالا و پایین به طرز خیلی معمولی البته کاملا هدفمند و منظم از سایر لینک ها جدا شدن تا متمایز باشند و تاثیر بیشتری روی کاربران بذارن.در واقع این سیستم همان تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google  Adwords نام دارد . . .


نمونه ای از نمایش علامت Ad در گوگل

گوگل ادوردزGoogle Adwords یا تبلغات گوگل چیست؟!

گوگل ادوردزGoogle AdWords ، یکی از ابزارهای موثر تبلیغات آنلاین برای کسب و کارها به حساب می آید. شرکت ها و سایت ها به گوگل هزینه پرداخت می کنند تا در صورت جستجوی عبارات مربوط به محصولات و خدماتشون، صفحه ی آنها در صدر لیست نتایج جستجوگر گوگل نمایش داده شود، در این موارد لینک سایت ها با علامت Ad در گوگل  مشخص می شوند. باید بدانید که اکثر صاحبان کسب و کار،بازاریابان و استراتژیست ها از تمام ­مزیت هایی ­که گوگل ادوردز یا گوگل ادز دارد استفاده نمی کنند و با ­بهترین نوع تبلیغ ­برای شرکت خود آشنایی کافی ندارند. برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه نمایید.

گوگل ادوردز

برنامه گوگل ادوردز برای سایت ها و کسب و کارها ابزاری فراهم میکنه که بتونن داده های جستجو رو تحلیل کنن، بودجه تبلیغات آنلاین و مبلغ پیشنهادی که مایلند برای تبلیغات کلیکی خرج کنند رو مشخص کنن.
خدمات گوگل ادز بیشتر با کلیدواژه ها کار میکنه، اما اخیرا یه تبلیغات نمایشی رو معرفی کرده و حالا دیگه سایت ها میتونن تبلیغات تصویری (به صورت عکس یا ویدئو) هم داشته باشن و احتمال جذب کاربران رو افزایش بدن.
سایت هایی که با استفاده از ابزار ادوردز تبلیغ میسازن، برای کلمات کلیدی مورد نظرشون تو صفحه نتایجی که مردم روی موتور جستجوی گوگل سرچ کردند و بین سایتهای رتبه بالا با علامت Ad در گوگل نمایش داده میشن. این ابزار اطلاعات مختلفی درباره جستجو ارائه میده و میتونید تبلیغاتتون رو به راحتی ارتقا بدید، یا حتی شرایط خاصی رو هدف بگیرید (مثلا زمان خاصی از روز، محله مشخصی و علایق خاصی).
با گوگل ادوردز میتونید بر اساس معیارهای وسیعی مخاطبتونو هدف بگیرید. این معیارها شامل مواردی مثل موضوعات، علایق، کلیدواژه ها، اقدامات کاربر در سایتهای دیگر، جنسیت، سن و موقعیتند. به این ترتیب میتونید تبلیغات انعطافپذیری و هدفمندی رو داشته باشید و اگه درست انجامش بدید به خوبی مخاطب رو جذب کنید.

نمایش علامت Ad در گوگل بزرگترین منبع درآمد گوگل !

بیش از 95% از درآمد 60 میلیارد دلاری سالانۀ گوگل از «گوگل ادوردز» به دست می آید. همچنین بهتر است بدانید بیش از یک میلیون کسب و کار در سراسر جهان از این سرویس تبلیغاتی استفاده می کنند و وقتی می گوئیم "استفاده می کنند" منظورمان این است که مبالغ کلانی را صرف تبلیغات گوگل می کنند.

گوگل ادز

اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، گوگل ادوردز بازاری است که کسب و کارهای مختلف با پرداخت پول در آن، وب سایت خود را به جایگاه بالاتری برای نتایج جستجوی کلمات کلیدی ارتقا می دهند.

در واقع این بازار مانند یک حراجی عمل می کند. مردم برای کلیک ها پیشنهاد قیمت می دهند، اما همیشه بالاترین پیشنهاد قیمت برنده نمی شود. گوگل عامل پول و عامل کیفیت را برای ایجاد بهترین تجربه برای کاربر با همدیگر ادغام می کند که فرمول آن به شکل زیر است:

تبلیغات با کیفیت + پیشنهاد قیمت خوب = بُرد!

گوگل ادوردز صنعت بسیار بزرگی است و اگر هنوز وارد آن نشده اید، شرط می بندم برای استفاده از آن عجله دارید. باید در ابتدا به شما هشدار دهیم که استفاده از گوگل ادوردز بسیار ساده است، اما آسان نیست. برای اطلاع بیشتر درباره ی کسب درآمد از تبلیغات گوگل به اینجا مراجعه نمایید.


با برخی از اصطلاحات گوگل ادوردز بیشتر آشنا بشید:

در این قسمت برخی از عبارت ها و اصطلاحات مرتبط با گوگل ادوردز و در کل تبلیغات گوگل رو به طور مختصر معرفی می کنم چون آشنایی با این اصطلاحات پر کاربرد خالی از لطف نخواهد بود و به درک مطلب کمک خواهد کرد.
  • Keyword(کلمه کلیدی): کلمه یا عبارتی است که کاربر با جستجو کردن آن در گوگل تبلیغ یا آدرس شما را خواهد دید. در واقع تبلیغات شما تنها برای کلمات کلیدی که انتخاب میکنید با علامت Ad در گوگل نمایش داده میشود.
  • Click (کلیک): گوگل تعداد کلیک هایی که بر روی تبلیغ یا لیینک شما شده است را بررسی و کنترل میکند و هزینه را بر حسب آن ها حساب میکند.
  • Impression : تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما به کاربران نمایش داده شده است.البته لینک سایت شما با علامت Ad در گوگل نمایش داده خواهد شد.
  • CTR (نرخ کلیک): اگر تعداد کلیک ها را بر تعداد impression ها تقسیم کنید نرخ کلیک به دست می آید. هر چه نرخ کلیک بالاتر باشد بهتر است و به این معنی است که تبلیغات شما موفقیت آمیز بوده استCPC
  • (هزینه هر کلیک): روش محاسبه هزینه توسط گوگل که بر مبنای هر کلیک میباشد و این هزینه در نهایت ممکن است از میزان پیشنهادی شما برای هر کلیک حتی کمتر هم باشد چون همانطور که گفتیم بجز مبلغ پیشنهادی شما گوگل فاکتورهای کیفیتی و همچنین مبلغ پیشنهادی رقبا را هم در نظر میگیرد. مثلاً اگر پیشنهاد همه رقیبانتان برای کلمه کلیدی مورد نظر شما کمتر از مبلغ پیشنهادی شما باشد گوگل به همان میزان هزینه تان را کم میکند.
  • Quality score (امتیاز کیفیت): گوگل با توجه به وضعیت سئو سایت شما و میزان ارتباطش با تبلیغی که میخواهید بدهید و همچنین با توجه به نوع عنوان و توضیحات تبلیغ به آن امتیاز میدهد که این امتیاز هم بر روی کاهش هزینه تبلیغتان تأثیر زیادی دارد. هر چه این امتیاز بالاتر باشد هزینه هم پایین تر خواهد آمد.
  • Conversion rate (نرخ تبدیل): نرخ تبدیل کاربر به مشتری میباشد. تمام این فرآیندها در نهایت باید منجر به فروش و تبدیل کاربر به مشتری شود.البته منظور از فروش در واقع فرآیندی است که شما مدنظر دارید تا کاربر در نهایت آن را انجام دهد. مثلاً ثبت نام در سایت و یا ورود اطلاعات خاص توسط کاربر میتواند برخی از این اهداف و عملیات ها باشد.
بسیاری از کسب و کار ها میلیون ها سرمایه خود را در تبلیغات کلیکی گوگل از دست میدهند زیرا بدون برنامه ریزی و با کارآیی پایین بودجه خود را مصرف کرده اند.اینجاست که نرخ تبدیل اهمیت پیدا میکند در واقع باید تبلیغات شما به سرعت باعث افزایش مشتری و فروشتان شود تا سرمایه رفته به سرعت برگردد. برای مشاهده ی ویدیو های مربوط به گوگل ادوردز می توانید به اینجا مراجعه نمایید و فیلم های تهیه شده را مشاهده کنید.

رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز چیست؟

رتبه تبلیغ یا Ad Rank در بازاریابی اینترنتی یعنی جایگاهی که شما در میان تبلیغات پولی (PPC) در صفحه ی نتایج موتور جستجو (SERP) کسب کرده اید. این رتبه به هر یک از کلمات کلیدی که برای تبلیغ خود تعریف کرده اید، بستگی دارد و بر اساس مبلغ پیشنهادی شما برای کلمه کلیدی مورد استفاده و یا جمع امتیاز کلیدواژه های استفاده شده در ادگروپ ها تعیین می شود.در صورتی که متغیرهای دیگر ثابت باشند، آنگاه هرچه کلمات کلیدی شما، محتوای متنی و صفحات فرود یا اولین صفحات باز شده هنگام کلیک بر روی تبلیغ با موضوع مورد تبلیغ تان ارتباط بیشتری داشته باشند، امتیاز کیفیت شما بیشتر خواهد شد و در نتیجه رتبه تبلیغ شما هم بالاتر می رود.

عایدی شما از رتبه تبلیغ بالاتر در صفحه ی نتایج موتور جستجو این است که محصول یا خدمت شما در جستجوهای بیشتری با علامت Ad در گوگل در معرض دید کاربران قرار می گیرد و در نتیجه CTR یا همان نرخ کلیک بیشتری برای شما حاصل می شود.
همانطور که می دانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل دو قسمت برای تبلیغات پولی در نظر گرفته شده است. چهار رتبه در بالا و سه رتبه در انتهای صفحه وجود دارد. شما می توانید با انتخاب کلمات کلیدی مناسب و بودجه ای که در نظر می گیرید در هر کدام از این رتبه ها قرار بگیرید. شما می توانید برای دسترسی به پست اول از مجموعه مطالب آموزش گوگل ادوردز به اینجا مراجعه نمایید و این سری آموزشی که از بهترین منابع گردآوری شده را از طریق این وبلاگ دنبال کنید

گوگل ادوردز

البته در برخی مواقع ممکن است شما رتبه یک را در تبلیغات گوگل داشته باشید، اما در پایین صفحه باشید. این شرایط به این معنی است که در صفحه نتایج جستجو، شما در میان تبلیغ های نمایش داده شده رتبه اول را دارید.گوگل برای محاسبه ی رتبه تبلیغ مواردی را بررسی می کند و از طریق فرمول زیر آن را محاسبه می کند.


گوگل ادز رتبه

رتبه تبلیغ برابر است با میزان هزینه به ازای هر کلیک ضرب در کیفیت تبلیغ

رتبه تبلیغ بر اساس میزان پیشنهادی برای هر کلیک و دیگر مواردی که بر کیفیت تبلیغ شما تأثیر می گذارند، همچون تعداد کلیک به تعداد نمایش، میزان مربوط بودن تبلیغ و کارآمدی صفحات فرود شما و میزان امتیاز رقبا و . . . محاسبه می گرذذ.

مزایا و معایب استفاده از گوگل ادوردز چیست؟


تبلیغات در گوگل مزایای زیادی داره.کی دوست نداره با علامت Ad در گوگل در صدر نتایج جستجو دیده نشه؟البته استفاده از گوگل ادز معایبی هم دارد که در مقابل مزایای این سیستم به چشم نمیاد و خیلی نمیتونه در استفاده از خدمات گوگل ادز تاثیرگذار باشه.در  بصورت تیتر وار به این مزایا و معایب اشاره میکنم:

مزایا:

  • نمایش آگهی بر اساس کلیدواژه مربوط به محصولات
  • نمایش آگهی بر اساس منطقه جغراقیایی دلخواه
  • تعیین بازه زمانی نمایش تبلیغات
  • تعیین بودجه ی مشخص برای هر تبلیغ
  • تهیه گزارشات دقیق از تبلیغات
  • نمایش در صدر لیست جستجو با علامت Ad در گوگل بدون دانش سئو

معایب:

  • آگهی شما به طور مداوم نمایش داده نمیشه
  • خروج ارز از کشور و تبغات اقتصادی آن
  • امکان تحریم ما از طرف گوگل یا فیلتر گوگل ادوردز

تبلیغات گوگل ادوردز توسط شرکت ­های زیادی به کار برده می­ شود، البته انجام آن هزینه هایی هم در بر دارد، اما باید بررسی کنید اجرای آن به صرفه است یا خیر؟ همچنین شما می توانید برای دسترسی به پست دوم از مجموعه آموزش های گوگل ادوردز در این وبلاگ به اینجا مراجعه نمایید و خودتان شروع به کار با گوگل ادوردز کنید.