حتما براتون پیش اومده واژه یا عبارتی رو در گوگل جستجو کنین و مشاهده کنیند که در فهرست نتایج جستجو لینک هایی وجود داره درست شبیه بقیه آدرس ها با این تفاوت که کنارشون (سمت چپ) یه آیکن کوچولو معمولا به رنگ سبز هست که روش نوشته Ad.این علامت Ad در گوگل مخفف کلمه ی Advertise به معنی تبلیغاته.این لینک های تبلیغاتی در بالا و پایین به طرز خیلی معمولی البته کاملا هدفمند و منظم از سایر لینک ها جدا شدن تا متمایز باشند و تاثیر بیشتری روی کاربران بذارن.در واقع این سیستم همان تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز Google Adwords نام دارد . . .
گوگل ادوردزGoogle Adwords یا تبلغات گوگل چیست؟!
خدمات گوگل ادز بیشتر با کلیدواژه ها کار میکنه، اما اخیرا یه تبلیغات نمایشی رو معرفی کرده و حالا دیگه سایت ها میتونن تبلیغات تصویری (به صورت عکس یا ویدئو) هم داشته باشن و احتمال جذب کاربران رو افزایش بدن.
سایت هایی که با استفاده از ابزار ادوردز تبلیغ میسازن، برای کلمات کلیدی مورد نظرشون تو صفحه نتایجی که مردم روی موتور جستجوی گوگل سرچ کردند و بین سایتهای رتبه بالا با علامت Ad در گوگل نمایش داده میشن. این ابزار اطلاعات مختلفی درباره جستجو ارائه میده و میتونید تبلیغاتتون رو به راحتی ارتقا بدید، یا حتی شرایط خاصی رو هدف بگیرید (مثلا زمان خاصی از روز، محله مشخصی و علایق خاصی).
نمایش علامت Ad در گوگل بزرگترین منبع درآمد گوگل !
اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، گوگل ادوردز بازاری است که کسب و کارهای مختلف با پرداخت پول در آن، وب سایت خود را به جایگاه بالاتری برای نتایج جستجوی کلمات کلیدی ارتقا می دهند.
در واقع این بازار مانند یک حراجی عمل می کند. مردم برای کلیک ها پیشنهاد قیمت می دهند، اما همیشه بالاترین پیشنهاد قیمت برنده نمی شود. گوگل عامل پول و عامل کیفیت را برای ایجاد بهترین تجربه برای کاربر با همدیگر ادغام می کند که فرمول آن به شکل زیر است:
تبلیغات با کیفیت + پیشنهاد قیمت خوب = بُرد!
گوگل
ادوردز صنعت بسیار بزرگی است و اگر هنوز وارد آن نشده اید، شرط می بندم
برای استفاده از آن عجله دارید. باید در ابتدا به شما هشدار دهیم که استفاده از گوگل ادوردز بسیار ساده است، اما آسان نیست. برای اطلاع بیشتر درباره ی کسب درآمد از تبلیغات گوگل به اینجا مراجعه نمایید.
با برخی از اصطلاحات گوگل ادوردز بیشتر آشنا بشید:
- Keyword(کلمه کلیدی): کلمه یا عبارتی است که کاربر با جستجو کردن آن در گوگل تبلیغ یا آدرس شما را خواهد دید. در واقع تبلیغات شما تنها برای کلمات کلیدی که انتخاب میکنید با علامت Ad در گوگل نمایش داده میشود.
- Click (کلیک): گوگل تعداد کلیک هایی که بر روی تبلیغ یا لیینک شما شده است را بررسی و کنترل میکند و هزینه را بر حسب آن ها حساب میکند.
- Impression : تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما به کاربران نمایش داده شده است.البته لینک سایت شما با علامت Ad در گوگل نمایش داده خواهد شد.
- CTR (نرخ کلیک): اگر تعداد کلیک ها را بر تعداد impression ها تقسیم کنید نرخ کلیک به دست می آید. هر چه نرخ کلیک بالاتر باشد بهتر است و به این معنی است که تبلیغات شما موفقیت آمیز بوده استCPC
- (هزینه هر کلیک): روش محاسبه هزینه توسط گوگل که بر مبنای هر کلیک میباشد و این هزینه در نهایت ممکن است از میزان پیشنهادی شما برای هر کلیک حتی کمتر هم باشد چون همانطور که گفتیم بجز مبلغ پیشنهادی شما گوگل فاکتورهای کیفیتی و همچنین مبلغ پیشنهادی رقبا را هم در نظر میگیرد. مثلاً اگر پیشنهاد همه رقیبانتان برای کلمه کلیدی مورد نظر شما کمتر از مبلغ پیشنهادی شما باشد گوگل به همان میزان هزینه تان را کم میکند.
- Quality score (امتیاز کیفیت): گوگل با توجه به وضعیت سئو سایت شما و میزان ارتباطش با تبلیغی که میخواهید بدهید و همچنین با توجه به نوع عنوان و توضیحات تبلیغ به آن امتیاز میدهد که این امتیاز هم بر روی کاهش هزینه تبلیغتان تأثیر زیادی دارد. هر چه این امتیاز بالاتر باشد هزینه هم پایین تر خواهد آمد.
- Conversion rate (نرخ تبدیل): نرخ تبدیل کاربر به مشتری میباشد. تمام این فرآیندها در نهایت باید منجر به فروش و تبدیل کاربر به مشتری شود.البته منظور از فروش در واقع فرآیندی است که شما مدنظر دارید تا کاربر در نهایت آن را انجام دهد. مثلاً ثبت نام در سایت و یا ورود اطلاعات خاص توسط کاربر میتواند برخی از این اهداف و عملیات ها باشد.
رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز چیست؟
رتبه تبلیغ یا Ad Rank در بازاریابی اینترنتی یعنی جایگاهی که شما در میان تبلیغات پولی (PPC) در صفحه ی نتایج موتور جستجو (SERP) کسب کرده اید. این رتبه به هر یک از کلمات کلیدی که برای تبلیغ خود تعریف کرده اید، بستگی دارد و بر اساس مبلغ پیشنهادی شما برای کلمه کلیدی مورد استفاده و یا جمع امتیاز کلیدواژه های استفاده شده در ادگروپ ها تعیین می شود.در صورتی که متغیرهای دیگر ثابت باشند، آنگاه هرچه کلمات کلیدی شما، محتوای متنی و صفحات فرود یا اولین صفحات باز شده هنگام کلیک بر روی تبلیغ با موضوع مورد تبلیغ تان ارتباط بیشتری داشته باشند، امتیاز کیفیت شما بیشتر خواهد شد و در نتیجه رتبه تبلیغ شما هم بالاتر می رود.
مزایا و معایب استفاده از گوگل ادوردز چیست؟
مزایا:
- نمایش آگهی بر اساس کلیدواژه مربوط به محصولات
- نمایش آگهی بر اساس منطقه جغراقیایی دلخواه
- تعیین بازه زمانی نمایش تبلیغات
- تعیین بودجه ی مشخص برای هر تبلیغ
- تهیه گزارشات دقیق از تبلیغات
- نمایش در صدر لیست جستجو با علامت Ad در گوگل بدون دانش سئو
معایب:
- آگهی شما به طور مداوم نمایش داده نمیشه
- خروج ارز از کشور و تبغات اقتصادی آن
- امکان تحریم ما از طرف گوگل یا فیلتر گوگل ادوردز
خیلی جامع بود