در پست اول سری مقاله های آموزش گوگل ادوردز نحوه ی ساخت و راه اندازی اکانت گوگل ادز رو به صورت گام به گام و همراه با تصاویر توضیح داده ام.اما برای ساخت کمپین تبلیغاتی و استفاده از گوگل ادوردز مهم ترین مرحله پیدا کردن مناسب ترین کلمه با توجه به نوع کسب و کار شما و محصولات یا خدماتی که عرضه می کنید میباشد چون که مشتریان یا مخاطبان شما با سرچ کلمات خاص در موتورهای جستجو با آدرس سایت یا تبلیغات مرتبط با اون کلمات مواجه میشوند و اگر شما در انتخاب کلمات کمپین و محتوای خود اشتباه کنید ممکن است برای کاربران اصلا نمایش داده نشوید و یا سایت شما در رتبه های بسیار پایین صفحات و لیست نتایج جستجو مشاهده شود . . .

 

 

 

آموزش گوگل ادوردز

 

تحقیق کلمات کلیدی و یافتن بهترین کلیدواژه تنها در برگزاری کمپین ها و تبلیغات استفاده نمیشود و در بحث تولید محتوای سایت و سئو آن بسیار حائز اهمیت است.شاید بتوان گفت مهم ترین مسئله در بهینه سازی وب سایت ها انتخاب بهترین و مناسب ترین کلمات و پیاده کردن استراژی متناسب با آن ها است.

 

آموزش گوگل ادوردز

 

تحقیق کلمات کلیدی شامل بخش های مختلفی از جمله پیدا کردن کلمات , دسته بندی آنها و تحلیل و آنالیز کلمات مرتبط میباشد که برای رسیدن به یک نتیجه ی ایده آل نمیشه از هیجکدام به سادگی عبور کرد.

پیدا کردن کلمات کلیدی

برای این منظوز راه ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که افراد با توجه به تجربه و دانش و البته بودجه ی خود ار آن ها برای جمع آوری و دسته بندی کلمات کلیدی خود از آن ها استفاده می کنند که میشه گفت در دو دسته کلی زیر تقسیم بندی میشوند:
  • استفاده از موتور جستجو
  • استفاده از ابزارها

البته ممکنه مسیرهای متفاوت و حتی خلاقانه ی دیگر هم موجود باشد اما این دو مسیر متداولترین ها هستند.

مسیر اول استفاده از موتور جستجو

در این پست از مجموعه پست های آموزش گوگل ادوردز ابزارها و مسیرهای گوناگونی رو برای تحقیق کلمات کلیدی معرفی میکنم اما راحت ترین و ساده ترین راه ممکن استفاده از خود موتور جستجوی گوگل میباشد.برای انجام این کار شما میتوانید مراحل زیر رو به ترتیب انجام دهید.

مرحله ی اول وارد کردن کلمه ی اصلی مرتبط با محصول و خدماتتون در کادر سرچ موتور جستجو میباشد.بعنوان مثال من برای یک فروشگاه اینترنتی عرضه کننده لباس باید کلمه ی اصلی که در ایجا همان لباس است بدون پسوند و پیشوند یا صفت و ... وارد موتور جستجو میکنم.البته ممکن است شما در سایت خود محصولات متنوع و زیادی داشته باشید که در آن صورت باید برای بخش ها و محصولات مختلف به صورت جداگانه تحقیق و جستجو کنید.

 

آموزش گوگل ادوردز

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید بعداز وارد کردن عبارت (لباس) در کادر جستجو کلمات مرتبط با آن در زیر این کادر برای شما نمایش داده میشود.در واقع گوگل این کلمات را بر اساس میزان محبوبیت و میزان جستجوی آنها توسط کاربران به شما پیشنهاد میدهد.

حالا شما تعدادی کلمه ی کلیدی مرتبط با لباس دارید اما این پایان کار نیست و کلمات کلیدی بیشتری نیز وجود دارد و شما باید سعی کنید لیست کلماتتون رو تا جایی که امکان داره افزایش بدید تا به نتیجه ی بهتری برسید و بتوانید انتخاب بهتری هم داشته باشید.

در مرحله ی بعد تک تک کلمات پیشنهادی گوگل رو در کادر جستجو وارد کنید و دکمه ی سرچ رو بزنید تا به صفحه ی نتایج جستجو بروید.در پایین لیست آدرس ها گوگل کلمات کلیدی مرتبط با کلمه ایی که شما جستجو کردین رو با رنگ آبی پیشنهاد می دهد.

 

آموزش گوگل ادوردز

 

در مرحله ی بعد شما میتوانید با کلیک کردن بر روی هر کدام از کلمات پیشنهادی وارد صفحه ی جدید لیست نتایج جستجو شوید و کلمات بیشتری رو پیدا کنید.آخرین مرحله در این روش نسحه برداری و جمع آوری این کلمات در یک فایل مجزا میباشد.البته توصیه میکنم کلمات تکراری رو حذف کنید تا دچار اشتباه نشوید.بعداز انجام این مراحل شما یک لیست کامل از کلمات کلیدی مرتبط دارید.

مسیر دوم استفاده از ابزارها

البته مسیر اول اگرچه بسیار ساده و در دسترس میباشد اما بهترین و کاملترین راه برای ساخت یک لیست از کلیدواژه ها نیست و افراد حرفه ای از ابزارها موجود برای پیدا کردن و آنالیز کلمات کلیدی استفاده می کنند.این ابزارها ممکن است با توجه به امکاناتی که در اختیار شما میگذارند رایگان و یا پولی باشند.برخی از این ابزارهای مورد استفاده به شرح زیر میباشد:
  • Google Keyword Planner یکی از معمول‌ترین نقاط شروع کار است. این ابزار نه تنها میزان جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی را تخمین می‌زند، بلکه هزینه راه‌اندازی کمپین‌های پولی را نیز برای این عبارات محاسبه می‌کند.
  • KWFinder نه تنها میانگین دقیق جستجوی کلمه کلیدی در یک ماه را به شما نشان می‌دهد، بلکه میزان Trend شدن آن کلمه کلیدی را به همراه دشواری رتبه‌گیری‌اش (Keyword Difficulty) را نیز نمایش می‌دهد.
  • Moz related topics اگر کمپینی را در ماز (Moz) ایجاد کرده اید، حتماً از ویژگی جستجوی مرتبط استفاده کنید. بر روی بهینه‌ سازی صفحه (page optimization) کلیک کنید، سپس کلمه کلیدی و URL هدف را در آن تایپ کنید. سپس بر روی عناوین مرتبط (related topics) کلیک کنید. نمره یا امتیاز ارتباط (Relevance Score) را خواهید دید و میتوانید  URL های برتر هر عنوان را بررسی کنید.
  • Conductor’s به شما کمک می کند عنوان مناسب برای محتوای جدید یا موجود خود پیدا کنید بر اساس اینکه مصرف کننده ها چقدر یک عبارت را جستجو می‌کنند یا به دنبال محتوا می گردند.
  • Google trens یکی دیگه از ابزارهای قدرتمند و البته رایگان گوگل میباشد که کار کردن با آن بسیار ساده بوده و نیازی به ساخت اکانت و ثبت نام ندارد و تنها کافیست عبارت مورد نظر را در مکان مشخص شده وارد کنید تا اطلاعات شگفت انگیزی به شما بدهد.
  • و . . .
هر کدام از این ابزارها امکانات و ویژگی های متفاوتی دارند که میتوان با استفاده از آن ها کلمات کلیدی خود را به راحتی پیدا کرده و با دقت بالا آنالیز کنید.در اکثر آن ها امکان مقایسه ی کلمات با یکدیگر , جستجوی کلمات بر اساس مختصات جغرافیایی و زمانی , بررسی میزان سختی کلمات , امکان آنالیز واژه ها بر اساس کاربرد آن ها توسط رقبا و ... وجود دارد که تصمیم گیری در استفاده از کلمات برای کمپین های تبلیغاتی و تولید محتوا را آسان می کند.

ارزیابی کلمات کلیدی

حالا که لیستی بزرگ از کلمات مناسب را یافته اید مرحله بعدی آنالیز و ارزیابی لیست بدست آمده و کلمات استفاده شده در سئو یا کمپینتون است.
شما باید مطمئن شوید که کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید را حتما در صفحه سایت مورد نظر خود بطور اصولی به کار ببرید تا بتوانید در نتایج جستجو در رتبه های بالا قرار بگیرید. ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گیرد که چطور ممکن است کلمه کلیدی ما در نتایج بالا قرار بگیرد.
یکی از مهمترین ملاک ها محتوا است. اگر بتوانید یک محتوای اختصاصی برای آن کلمه بنویسید احتمال موفقیت تان بیشتر خواهد شد.البته در اینجا تاکید بر استفاده از گوگل ادوردز برای بالا آمدن سایت شما در نتایج جستجوی کلمات کلیدی شما می باشد.
 
آموزش گوگل ادوردز

بررسی رقابت سایت ها را بر سر یک کلمه کلیدی

پس از اینکه کلمات کلیدی مناسب را برای سایتتون پیدا کردید و آنها را به کار بردید باید بررسی کنید که سایت شما برای آن کلیدواژه چه رتبه ای گرفته است و آیا پیشرفت داشته اید یا پسرفت؟ و بر اساس آن برنامه های خود را تغییر دهید تا رتبه سایت شما بهتر شود.

برای این منظور می توانید به صورت دستی در موتور های جستجو کلمه کلیدی خود را وارد کنید و یا با استفاده از ابزار های آنلاین مثل گوگل وبمستر یا ماز بار و همچنین نرم افزار هایی که در این رابطه وجود دارد، استفاده کنید.

آیا کلمه کلیدی انتخابی، بهترین بوده است؟

پس از مدتی که کلمه کلیدی خاصی را به کار بردید شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که آیا این کلمه موجب افزایش بازدید، افزایش مشتری و … در سایت من شده است یا نه؟ در صورتی که کلمه کلیدی را بر اساس استراتژی و هدف سایت خود انتخاب کرده باشید باید جواب شما بله باشد.

در غیر اینصورت متاسفانه بخش اول این مقاله را به درستی انجام نداده اید و باید مجددا برنامه ریزی کنید. برای اینکه بتوانید ببینید یک کلمه کلیدی برای سایت شما بازدهی داشته است نیز میتوانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکز استفاده کنید.

تاثیر انتخاب صفحات متناسب با کلمات کلیدی

 نکته ی آخر این مقاله از سری پست های آموزش گوگل ادوردز این است که آیا صفحه ای که برای یک کلمه کلیدی انتخاب کرده اید پتانسیل لازم را برای جاگذاری کلیدواژه ها داشته است. گاهی اوقات ممکن است یک کلمه کلیدی بازدید بسیاری برای شما بیاورد اما آن را در صفحه ای که دارای اهمیت زیادی نیست یا ارتباط و تناسبی با آن ندارد قرار دهید و بیشتر بازدیدکنندگان خود را از دست دهید و یا برعکس. جواب این سوال نیز بستگی به عملکرد شما در بخش اول دارد.

 
آموزش گوگل ادوردز
 
تحقیق کلمات کلیدی چیزی است که نیاز به تمرکز و توجه دارد. این چیزی است که باید جدی بگیرید. بدون تحقیق کلمه کلیدی مناسب، شما می توانید متن های خود را برای کلمات جستجوی اشتباه بهینه سازی کنید. با وجودی که تحقیقات کلمات کلیدی اولین و مهمترین گام در استراتژی سئو SEO شما هستند، چندین گوشه برای برش وجود دارد. با استفاده از ابزارها برای ایجاد فهرستی طولانی از کلمات کلیدی بالقوه یک راه عالی برای سرعت بخشیدن به تحقیق کلمات کلیدی شماست.
وقتی تصمیم می گیرید که کدام کلیدواژه را دنبال کنید، همچنین می توانید از یک ابزار استفاده کنید، اما جستجوی ساده کلمات کلیدی خود را در گوگل نیز به شما نشان می دهد که رتبه بندی برای یک عبارت جستجو خاص چقدر مشکل است.
برای مشاهده مطلب بعدی آموزش گوگل ادوردز به اینجا مراجعه نمایید.
 

ویدئو آموزش گوگل ادوردز: کلمات کلیدی

در ویدئو زیر که توسط شرکت تاپ ادورت تهیه شده است شما با تنظیمات کلمات کلیدی آشنا خواهید شد و همچنین نحوه ی اضافه کردن کلیدواژه ها به لیست کلمات کلیدی در گوگل ادوردز را به شکل ملموس تری آموزش میبینید پس لطفا این ویدئو با ارزش رو از دست ندهید.
 

 

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در انتخاب کلمات کلیدی ابزار قدرتمند کیورد پلنر است که در ویدئو زیر که توسط بچه های پارس ادوردز تهیه و منتشر شده است صرفا به معرفی و آشنایی با این ابزار پرداخته میشود چرا که استفاده درست و بهینه از این ابزار منوط به آموزش های بیشتر و کاملتری در این زمینه میباشد.
 
 
همچنین برای مشاهده ی کامل ویدئوهای گلچین شده ی معرفی و آموزش گوگل ادوردز به اینجا مراجعه کنید.