در پست های قبلی از مجوعه ی آموزش گوگل ادوردز در این وبلاگ به بررسی ساخت اکانت گوگل ادوردز در پست شماره یک و آموزش تحقیق کلمات کلیدی در پست بعدی و همچنین معرفی ابزار قدرتمند کیورد پلنر به همراه آموزش این ابزار قدرتمند در پست سوم پرداخته ایم. در این پست نیز با مراحل طراحی و ساخت یک کمپین در گوگل ادز می پردازیم. باید اشاره کنم که به نقطه عطف آموزش گوگل ادوردز رسیدیم. در واقع نتیجه ی اصلی در تبلیغات گوگل به وسیله ی ادوردز در طراحی و برگزاری کمپین ها به بار می نشیند. برگزاری کمپین های گوگل ادز بسیار ساده بوده اما مدیرت و انتخاب استراژی در آن یکی از مشکل ترین بخش های تبلیغات گوگل ادز می باشد. . .

آموزش گوگل ادوردز

برای برگزاری هر چه بهتر کمپین تبلیغاتی باید مراحل قبلی که در سری مطالب آموزش گوگل ادوردز به آن پرداخته ایم را به درستی و یک به یک انجام داده باشید. چرا که میزان موفقیت کمپین شما به عوامل مختلف از جمله: بررسی کسب و کار و عوامل موثر در آن, تولید محتوای متناسب با محصول و خدماتتان, رعایت نکات اصولی سئو, تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلیدواژه ها, تایین میزان بودجه مناسب, تحلیل رقبا و شناخت کامل اقدامات آن ها و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

گوگل ادز

در این قسمت از آموزش گوگل ادوردز مراحل ساخت یک کمپین در پلتفرم تبلیغاتی گوگل یا همان گوگل ادز به صورت گام به گام آموزش داده خواهد شد.
هر چند یادگیری و انجام این مراحل بسیار سلده به نظر می رسد اما مهم ترین نکته در برگزاری یک کمپین موفق در گوگل ادز نوع استراژی شما و همچنین قدرت تحلیل شما از کسب و کار خود و رقبایتان است.
همانطور که قبلا هم در پست های آموزش گوگل ادوردز اشاره کردم توصیه ی من این است که اگر تجربه و دانش کافی در رابطه با گوگل ادز را ندارید بهتر است برای دفعات اول از شرکت های ارائه دهنده ی خدمات گوگل ادز کمک بگیرید و انجام این مراحل را به آن ها بسپارید. اگر همچنان اصرار دارید که خودتان کمپین تبلیغاتی گوگل ادز را مدیریت کنید حتما از افراد با تجربه در این زمینه مشاوره بگیرد تا ریسک آن کاهش یابد.

مرحله اول آموزش گوگل ادوردز - ساخت اکانت

شما برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در پلتفرم گوگل ادز نیاز به راه اندازی این سیستم و ساخت اکانت در آن دارید. اگر پست های قبلی آموزش گوگل ادوردز را هنوز نخوانده اید می توانید با مراجعه با اینجا مراحل ساخت اکانت در گوگل ادوردز را مشاهده نمایید.
برای ساخت اکانت ابتدا باید به آدرس https://adwords.google.com مراجعه نمایید و مراحل را گام به گام و به صورت دقیق انجام دهید. همچنین برای دیدن ویدیو های آموزشی در این زمینه می توانید به اینجا مراجعه کنید.

آموزش گوگل ادوردز

مرحله دوم آموزش گوگل ادوردز - تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مهم ترین مسائل چه در تولید محتوا و سئو سایت و چه در برگزاری کمپین گوگل ادز انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مرتب می باشد. از این رو در پست دوم آموزش گوگل ادوردز در رابطه با این موضوع مهم بحث کردیم. دلیل این موضوع این است که کاربران اینترنتی یا مخاطبان شما با جستجوی کلمات خاص در موتورهای جستجو با آدرس سایت ها یا تبلیغات مرتبط با آن عبارت ها مواجه می شوند.
اگر شما در انتخاب کلیدواژه های کمپین تبلیغاتی یا محتوای خود اشتباه کنید ممکن است برای کاربران در نتایج جستجو نمایش داده نشوید و یا لینک سایت شما در رتبه های بسیار پایین و صفحات آخر نتایج جستجو مشاهده شود.

آموزش گوگل ادوردز

مرحله سوم آموزش گوگل ادوردز - کیورد پلنر

همانطور که در بالا اشاره شد مهم ترین بخش در برگزاری کمپین ها تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلید واژه ها می باشد. پس پلتفرم گوگل ادز هم به این مهم کاملا واقف است و برای آن که کاربرانش به راختی بتوانند این مرحله را با کمترین خطا انجام دهند ابزار بسیار قدرتمندی را در اختیار کاربرانش قرار داده است. این ابزار کیورد پلنر نام دارد که برای دسترسی به آن کافیست اکانت گوگل ادز شما فعال باشد.
در قسمت سوم از آموزش گوگل ادوردز به معرفی این ابزار و همچنین امکاناتی که همراهش دارد پرداخته ام. توجه داشته باشید که ابزارهای مشابه کیورد پلنر زیادند و هر یک امکانات و کارایی خاص خود را دارند اما کیورد پلنر به گفته ی خیلی از فعالان این حوزه مطمئن ترین و کارآمد ترین آن ها می باشد.

کیورد پلنر

مرحله چهارم آموزش گوگل ادوردز - ساخت کمپین

اگر مراحل یک تا سه ار آموزش گوگل ادوردز در این وبلاگ را انجام دادید حالا زمان آن رسیده که کمپین گوگل ادز خود را بسازید. این مرحله در واقع مرحله ی اجرایی محشوب می شود و تمام تحقیقات و استراتژی های شما در این قسمت پیاده سازی می شود.
در ادامه به شکل تصویری و قدم به قدم مراحل طراحی و ساخت یک کمپین تبلیغاتی در پلتفرم گوگل ادوردز آموزش داده خواهد شد. توجه کنید که اگر می خواهید ریسک کمتری داشته باشید و یا بهره وری و دقت تبلیغات خود را بالا ببرید بهتر است از افراد با تجربه و دانش کافی در این حوزه مشاوره بگیرید.

ساخت کمپین گوگل ادز

برای ساخت کمپین بعداز این که که وارد اکانت شدید، به بخش مربوط به campaigns بروید و بر روی دکمه مثبت(+) یا New Campaign کلیک نمایید.


افزودن کمپین جدید


در ابتدا نوع کمپینی که قرار است برگزار کنید را انتخاب کنید. بهتر است که برای این قسمت از “Search” استفاده نمایید و بعد از آن Continue را بزنید.

انتخاب نوع کمپین

در این جا می توانید یک Goal(هدف) برای ورودی های خود انتخاب کنید و سپس گزینه ی Continue انتخاب نمایید.

انتخاب Goal

سپس در این مرحله یک نام در قسمت Campaign Name برای کمپین خود قرار دهید و بعد از آن باید تیک های موارد مشخص شده در عکس زیر که در قسمت Network قرار گرفته اند ( Include Google Display Network و Include Google Search Partners )  را بردارید.

نام کمپین

اما در قسمت location بدلیل تحریم ها و محدودیت های موجود برای تبلیغات در ایران از سوی شرکت گوگل مجبور به انتخاب گزینه ی All Countries and Territories هستید. در قسمت Language  نیز اگر به طور پیش فرض زبان انگلیسی انتخاب شده بود، ضربدر مشخص شده کنار آن را بزنید تا به صورت All languagesدرآید ، (البته باید اضافه کنم که شما میتوانید زبان های فارسی یا انگلیسی را در این قسمت انتخاب کنید، اما امکان وجود دارد به دلیل ورود کاربران ایرانی با وی پی ان های مختلف، زبان مرورگر آنها در جستجوی گوگل تغییر کند و با توجه به کشوری که با آن وارد می شوند، دیگر قادر به مشاهده شما نخواهند بود).

انتخاب محدوده جغرافیایی و زبان

حالا شما باید در این قسمت بودجه ی روزانه ای را که در نظر دارید در کمپین خود تعریف نمایید.

تعیین بودجه روزانه

در این بخش نیز شما می توانید استراتژی bidding را همانگونه که در تصویر زیر نمایش داده شده است انتخاب کنید.

bid strategy

اگر تا اینجا با آموزش گوگل ادوردز پیش آمدید الان باید همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید، انواع مختلف و متفاوتی از استراتژی های bid گذاری وجود دارد که برای شروع بهتر است استراژی Manual CPC مورد استفاده قرار دهید. مابقی مباحث مربوط به استراتژی های مختلف را می توانید در مطالب بعدی این وبلاگ دنبال کنید.

انتخاب bid استراتژی

اکنون می توانید بر روی دکمه ی Save And Continue کلیک کنید، تا کمپین مورد نظر شما ساخته بشود.راتین

ساخت کمپین

ایجاد گروه تبلیغ (Ad Group) و آگهی

حال که موفق به ساخت کمپین شدید، به بخش ساخت ادگروپ هدایت می شوید. در این مرحله متن آگهی و کلمات کلیدی مرتبط با آن مشخص می شود. در این قسمت منظور Ad group name است شما باید یک نام برای ادگروپ خود مشخص کنید.
بعد از آن شما می توانید در کادر Default Bid قیمت پیش فرض را برای ادگروپ خود جاگذاری کنید (به دلیل این که در صورت اختصاص ندادن قیمت مشخص به کلید واژه های خود، این قیمت برای انها بصورت پیش فرض در نظر گرفته شود البته باید توجه داشته باشید که هر عبارت از نظر تئوری هزینه مخصوص به خود را دارد و این بدان معناست که برای هر کلمه کلیدی باید هزنیه متناسب و مختص با آن را در نظر گرفت).
سپس کلمات کلیدی خود را در قسمت مشخص شده را در هر سطر وارد نمایید. سپس شما باید گزینه ی Save and Continue را انتخاب نمایید تا به مرحله ساخت تبلیغ هدایت شوید.
نکته: اگر بوجه روزانه شما به جای 150 لیر تنها 50 لیر است، منطقی است که بر روی کلمات کلیدی با هزینه پایین تر سرمایه گذاری کنید که در نتیجه تبلیغ شما بیشتر دیده خواهد شد. به دلیل محدود بودن بودجه شما، در صورت استفاده از کلمات کلیدی گران، بودجه شما به سرعت تمام و تبلیغ شما بجای نمایش در 24 ساعت تنها چندین ساعت در روز نمایش داده خواهد شد.

در این بخش از آموزش گوگل ادوردز شما باید به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید و قسمت های مضخص سده در تصویر زیر را پر کنید.
    1. در قسمت Heading عنوان تبلیغتان را درج نمایید (فقط 25 کاراکتر)
    2. در قسمت Description line 1 توضیحات  کوتاهی بنویسید.(فقط 35 کاراکتر)
    3. در قسمت Description line 2 توضیحات تکمیلی کوتاهی بنویسید.(فقط 35 کاراکتر)
    4. در قسمت Display URL آدرس سایتتان را بنویسید
    5. در قسمت Landing page آدرس صفحه فرود را بنویسید.

    ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ اگر landing Page (صفحه فرود) را مشخص نکنید همان آدرس سایتتان به صفحه فرود اختصاص می یابد.

    نکته: فاصله (space) ، نقطه و  کاما نیز  هر کدام یک کاراکتر به حساب می آیند.


    اموزش google adwords


    . در قسمت Keywords که در عکس زیر هم مشخص شده ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪی را ﺑﻪ کمپین خود اﺿﺎﻓﻪ کنید.

    در کادری که در تصویر مشخص شده  Enter one keyword per line شما می توانید در ﻫﺮ ﺧﻂ ﯾﮏ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﻠﯿﺪی را وارد کنید.


    اموزش google adwords


    همانطور که در مطالب فوق هم اشاره شد در قسمت Default bid هزینه کلیک کلمات کلیدی را با رعایت نکات ذکر شده می توانید تعیین کنید.

    به طور مثال می توانید مشخص کنید هزینه کلیک کلمات برابر با 0.1 دلار یا ارزهای دیگر تعیین شود.


    اموزش google adwords


    در انتها نیز با کلیک کردن بر روی گزینه ی Save ad group مراحل انجام گرفته شده را ذﺧﯿﺮه نمایید.اکنون به انتهای آموزش گوگل ادوردز (4) رسیدیم. برای مشاهده ی ویدیوهای گوگل ادز به اینجا مراجعه نمایید.

    تبریک می گویم شما با موفقیت مراحل ایجاد کمپین گوگل ادز را پشت سر گذاشته اید. اکنون باید مدت کوتاهی صبر کنید تا گوگل آگهی شما را بررسی کند. ﭘﺲ از بررسی ﮔﻮﮔﻞ، اگر مشگل خاصی وجود نداشته باشد کمپین ﺷﻤﺎ از طرف پلتفرم گوگل ادوردز مورد تایید (approved) واقع خواهد شد. به ندرت اتفاق می افتد که کمپین گوگل ادز شما مورد تایید  واقع نشود (disapproved) در اینصورت تبلیغ خود را بازبینی نمایید و بررسی کنید که موارد آگهی شما بر خلاف مقررات گوگل نباشد.دیماهت

    نحوه پرداخت هزینه ی تبلیغات

    برای پرداخت هزینه های مربوط به برگزاری کمپین در گوگل ادز خود گوگل چند روش را برای پرداخت این مبلغ به وسیله ی حساب شما پیشنهاد می کند: روش اول به روش پرداخت دستی (Manual Payments) معروف است که شما در این روش قبل از به نمایش درآمدن تبلیغ وجه را به گوگل ادز پرداخت می کنید و در روش دوم که همان روش پرداخت خودکار (Automatic Payments) می باشد گوگل ادوردز هزینه را پس از نمایش تبلیغ شما از حساب بانکی تعریف شده برداشت می کند. (طبق تجربه،  و نظرات افراد متخصص در این حوزه توصیه می کنم گزینه ی پرداخت نقدی را انتخاب کنید، زیرا دردسر های کمتری نسبت به پرداخت اتوماتیک دارد.)


    برای وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری یا حساب بانکی برای این کار توصیه می شود از شرکت های واسط موجود در کشور استفاده کنید چون این بخش در ایران به علت محدودیت های بانکی قابل انجام نمی باشد.