در این قسمت از سری پست های آموزش گوگل ادوردز تصمیم دارم در رابطه با مسئله ی بسیار مهمی در طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز یعنی زمان بندی نکاتی را ارائه کنم. در مطالب قبلی بارها اشاره کردم که برای بهره وری حداکثری از کمپین های تبلیغاتی خود در گوگل می بایست تمام مراحل از جمله تحقیق کلمات کلیدی, تولید محتوا و ... با دقت و هوشمندی هر چه بیشتری طراحی و برنامه ریزی شود. یکی از این مراحل بسیار مهم زمان بندی و همچنین بودجه بندی میباشد . . .

آموزش گوگل ادوردز


تنظیم بید زمانبندی تبلیغ (Ad Schedule bid adjustments) در پایه ای ترین سطح خود، تغییرات دقیقی است که به وسیله کاهش یا حذف مزایده در زمان های خاصی از روز یا هفته، تغییراتی در کمپین ایجاد می کند. به این شیوه dayparting یا زمانبندی نیز می گویند. برای درک زمانبندی تبلیغ، اجازه دهید سناریویی را با هم بررسی کنیم.


نحوه ی زمان‌بندی صحیح تبلیغات در گوگل ادوردز و اهمیت آن

در این وبلاگ و در پست های مربوط به آموزش گوگل ادوردز ویژگی های زیادی را در مورد این پلتفرم بیان کردیم. اما یکی از امتیازات بسیار مهم و البته کارآمد در اجرای تبلیغات گوگل امکان تنظیم و زمان‌بندی نمایش آگهی ها است. ویژگی که می‌تواند در استفاده بهینه از بودجه به شما کمک کند و نتیجه ی شگفت انگیزی برای کمپین تبلیغاتی شما رقم بزند.

اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را تشریح کنم؛‌ فرض کنید کسب و کار شما فروش سرویس‌های اینترنتی است و قصد دارید برای محصولتون در گوگل ادوردز با کلمات کلیدی خرید اینترنت، خرید ADSL و … کمپینی را اجرا کنید. در این مثال اگر شما زمان نمایش تبلیغات را مشخص نکنید گوگل ادز به طور پیشفرض بودجه شما را در ۲۴ ساعت تقسیم می‌کند و در تمامی ساعات شبانه روز تبلیغ شما را نمایش می‌دهد.

از جهتی این موضوع می تواند مفید باشد؛ این امکان ایجاد خواهد شد تا در ساعات مختلفی کاربران مختلفی با شما آشنا شوند. اما مشکل این ویژگی چیست؟ فرض کنید ساعت ۱۰ شب، فردی از طریق کلیک روی تبلیغات شما در گوگل وارد صفحه ی شما می‌شود و برای دریافت اطلاعات بیشتر یا خرید با شما تماس می‌گیرد. اما ساعت کاری شما ساعت ۹ الی ۱۷ می باشد. کسی پاسخ نمی‌دهد و مشتری به سراغ خرید از یک سرویس‌دهنده دیگر می‌رود و عملا بخشی از بودجه شما از بین می‌رود.

اما اگر زمان بندی مناسبی برای نمایش تبلیغات خود انجام دهید، می‌توانید تا حد زیادی جلوی هدر رفت بودجه را بگیرید. زمان‌بندی تبلیغات بر اساس روزهای هفته و ساعت‌ها قابل انجام است. به جرات می توان گفت زمان‌بندی صحیح می‌تواند موجب کاهش هزینه ی اجرای کمپین شما در طی روز هم بشود!

مثلا در نظر بگیرید که همان سرویس‌دهنده اینترنت،‌ از تیم فروش ۲۴ ساعته برخوردار است. اما رقیبایش بعد از ساعات ۵ عصر دیگر خدمات پاسخگویی و فروش را ارائه نمی‌دهند و زمانبندی تبلیغات خود را تنظیم کرده‌اند که بعداز این ساعت دیگر نمایش داده نشود. پس چند نفر از رقیبان این سرویس‌دهنده دیگر در نتایج تبلیغاتی گوگل حضور ندارند و می‌تواند با مبلغ بسیار پایین‌تر در دسترس مشتریانش قرار بگیرد.

 

چطور می توان تبلیغاتمان را زمان‌بندی کنیم؟

در مطالب قبلی نحوه ی ساخت اکانت گوگل ادوردز و راه اندازی کمپین تبلیغاتی در آن را آموزش داده ام. برای زمانبندی تتبلیغات شما می‌توانید با وارد شدن به بخش تنظیمات کمپین در گوگل ادزتان، روی Ad Schedule کلیک کنید و برای هر روز، یک زمان‌بندی متفاوت را مشخص نمایید:

برای این کار کافیست روی گزینه ی +add کلیک کنید و زمان هر روز را به صورت جداگانه تنظیم نمایید. در این مرحله باید توجه کنید که اگر منطقه زمانی کسب‌وکار شما با چیزی که در زمان ساخت اکانت ادوردز تنظیم شده است، تفاوت دارد؛ زمان را ابتدا تبدیل کنید و میزان اختلاف زمانی را مشخص کرده و بر اساس آن تنظیم کنید.

البته در صورتی که از خدمات شرکت های واسط در ایران استفاده می نمایید، هنگام راه‌اندازی تبلیغ و خرید می‌توانید در فرم خرید زمان‌های مد نظر را برایشان مشخص کنید و آن ها تبلیغتان را بر اساس این شرایط برایتان تنظیم می‌کنند. برای این کار در حین خرید بسته تبلیغاتی، حتما با تیم فروش یا پشتیبانی هماهنگ باشید.


کجا باید از زمانبندی (Day Parting) استفاده کنیم؟

اکثر کسب وکارها در مواقع خاصی از روز فروش بیشتری را ثبت می کنند یا نسبت به فصل های مختلف سال فروششان دچار نوسان می شود. ممکن است متوجه تغییراتی شوند و متناسب با آن تصمیماتی بگیرند.

این موضوع بدین معنی است که اگر تبلیغ خودتان در گوگل ادوردز را به گونه ای برنامه ریزی کنید که با ساعات اوج همخوانی داشته باشد بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد. اما قبل از گرفتن هر تصمیم بهتر است نگاه دقیق تری به داده ها بیندازیم و ببینیم چگونه می توانیم بهترین الگو را برای تبلیغات خود شناسایی و تنظیم کنیم.

۱٫ ابتدا گوگل ادوردز خود را باز کنید.

۲٫ سپس بر روی گزینه ی Campaigns کلیک نمایید.

۳٫ در این بخش محدوده تاریخ مدنظر خود را مشخص نمایید.

۴٫ و بعداز آن بر روی گزینه ی Segment کلیک کنید.

۵٫ حالا می توانید روزهای هفته را بیابید.

۶٫ در آخر باید نحوه بخش بندی مزایده خود را انتخاب کنید: هفتگی، ماهانه، چهار ماهه، سالانه، روزانه یا ساعتی

از این قسمت می توانید نگاه دقیق تری به اطلاعات خود بیندازید. اگر ساعت های خاصی در روز وجود دارد که هزینه به ازای تبدیل شما به سرعت بالا می‌رود سعی کنید زمان کمپین خود را کاهش دهید. در عوض تلاش کنید مزایده را برای ساعت هایی که CPC کمتر و نرخ تبدیل بالاتر دارد افزایش دهید.

ممکن است روزهای خاصی از هفته نرخ تبدیل افزایش یابد. در این شرایط می توانید با نمایش بیشتر شانس موفقیت بیشتری در این روزها کسب کنید. در ادامه ۶ مورد از بهترین زمان هایی که در آن می توانید از زمانبندی تبلیغ استفاده کنید را با هم مرور می‌کنیم:

  1. برای اینکه بتوانید به سرعت تبلیغ در گوگل را در یک زمان خاص متوقف کنید تنظیمات را روی -۱۰۰% قرار دهید.
  2. برای تنظیم حداکثر،می توانید از گزینه ی +۹۰۰% استفاده کنید.
  3. توسط ابزارها مشاهده کنید چه زمان هایی بیشترین نرخ تبدیل را دارید. این موضوع زمانی که بودجه اندکی دارید بسیار مهم خواهد بود.
  4. تنظیمات کمپین مرتبط با رویداد حول و حوش دوره های فروش، ساعت های هفتگی مهم و روزهای خاص تعطیلات آخر هفته می تواند ابزارهای قدرتمندی برای شما باشد.
  5. زمان کمپین خود را برای ساعت های پیک فروش بیشتر کنید تا ترافیک را در این دوره زمانی به حداکثر برسانید.
  6. اگر می خواهید مشتریان را در زمان نهار به سمت سایت خود جذب کنید مزایده تان را برای این ساعت از روز افزایش دهید.

مانند سایر مسائل مربوط به PPC اینجا هم قانون خاص و مشخص شده ای برای موفقیت وجود ندارد باید تجربه کنید.در ادامه با مطالب این وبلاگ همراه باشید.